KLASSIEK

Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. Jan Latham-Koenig met pianist Pavel Kolesnikov

Peer Gynt

Bijna twee eeuwen scheiden virtuozen Ludwig van Beethoven en Pavel Kolesnikov. Beethovens Eerste Pianoconcerto laat deze eeuwen evenwel seconden lijken. Beethoven ging Kolesnikov voor als solist: op de Praagse première van het werk in 1798 zat Beethoven achter het klavier. Hoewel de titel het tegendeel suggereert, is dit concerto overigens Beethovens tweede concerto voor piano. De uitvoering door rijzende ster Kolesnikov wordt in elk geval eersteklas.

Scandinavië troef met Deen Carl Nielsen en Noor Edvard Grieg. Nielsen zocht zijn inspiratie in het Antieke Griekenland voor zijn impressionistische verklanking van ‘Pan en Syrinx’, een mythe uit Ovidius’ Metamorfosen. Grieg schreef zijn ‘Peer Gynt’ op verzoek van die andere Grote Noor: toneelschrijver en dichter Hendrik Ibsen. Die laatste vroeg Grieg in 1874 om een passende soundtrack bij de toneelversie van zijn gedicht ‘Peer Gynt’. Grieg stemde in, maar kon niet vermoeden dat hij zich anderhalf jaar hard labeur op de hals zou halen. Uit de volledige score bij het toneelstuk compileerde Grieg twee ‘best ofs’: ‘Suite 1 en 2’. Je neuriet gegarandeerd mee.

Antonin Dvořak warmt je op voor een gevarieerd programma met dansen die doordrenkt zijn van Boheemse volkselementen.

Programma

Antonín Dvorák (1841-1904)
'Slavische Dansen, opus 72 nr. 2 & nr. 7’

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
‘Concerto voor piano nr. 1’

Carl Nielsen (1865-1931)
‘Pan en Syrinx’

Edvard Grieg (1843-1907)
‘Peer Gynt Orkestsuites nr. 1 & nr. 2’