schoolvoorstelling EXPO

Slow Art for kids

Interactieve rondleiding en workshop

‘Slow Art’? ‘Traag kijken’, hoe doe je dat ? Leer je jezelf beter kennen als je naar een kunstwerk kijkt?

Bestaat er zoiets als kijken zonder denken, zonder te willen begrijpen?

Je wandelt rond in een expo, je verblijft er even. ‘Ver’-blijven, alert aanwezig zijn en zo dichter bij jezelf komen. Via de methodiek van slow-art leer je anders aanwezig te zijn tussen kunst.

"‘Kijken en zien’, daar gaat het over, en over de moeilijkheden die daarmee samenhangen. Omdat waarnemen altijd onderhevig is aan gewoonten, subjectieve associaties en historische linken. Natuur en kunst kunnen je een gevoel geven boven jezelf uit te stijgen, zodat je loskomt van je dagelijkse beslommeringen en er een grote rust op je daalt. Je gedachten staan stil. Eigenlijk ’ben’ je alleen maar. Net als kunst, of de golven van de zee, ze beelden niets af, ze verkondigen geen waarheid, ze ’zijn’. Dit zou je de meditatieve functie van kunst kunnen noemen.” - Filosofie van het kijken - Mieke Boon 

Na het bezoek aan de expo ga je creatief aan de slag. Door dichter bij jezelf te komen, is het simpel om de dichter in jezelf aan het woord te laten. Met de woorden die bij je boven komen drijven, maken we als het ware een vlot waar je steeds naar terug kan gaan om rust te vinden in deze drukke wereld. We verwerken deze woorden in een klein kunstwerkje dat perfect op jouw kunstbadge past.

Deze rondleiding en workshop kan een klas volgen bij de volgende vier tentoonstellingen: ’30 uren kunst’, ‘Kunstwedstrijd Grafiek’, ‘This is the sound of C’ en ‘Das-Dingenen’. Eens je de methodiek van ‘slow art’ als leerkracht hebt leren kennen, kan je door de ‘kijk- en zijn-oefeningen’ met je leerlingen zelf aan de slag in alle toekomstige expo’s.