KLASSIEK

Symfonieorkest Vlaanderen | Kristiina Poska | Pavel Kolesnikov

Emperor

“Een kronkelende, gewonde draak die weigert te sterven” noemde een Weense recensent destijds Beethovens ‘Tweede Symfonie’. En dat terwijl Beethoven zelf in die tijd blaakte van creatieve energie en fysieke kracht! Waar zijn noten hem zouden leiden besefte hij toen nog niet, maar dat ze een geheel eigen, vernieuwend pad zouden uittekenen voorvoelde hij des te scherper. Zijn ‘Tweede’ klinkt dan ook als één prikkelende brok levenslust vol duizelingwekkende haarspeldbochten en gedurfde contrasten. Kristiina Poska vervolgt er haar gelauwerde Beethoven-traject mee. 

Het ‘Keizersconcert’ met Pavel Kolesnikov belooft avontuur. “Een dichter van het klavier” noemde The Guardian hem. Inderdaad: wie Kolesnikov al eerder aan het werk hoorde, weet dat hij uit eeuwenoude noten vaak verrassende en meeslepende verhalen puurt. 

De Estse componist Erkki-Sven Tüür groeide op te midden van zijn vaders platencollectie: Beethoven, Beethoven en nog eens… Beethoven. ‘Phantasma’ is dan ook zijn geïnspireerde ode aan een jeugd vol klanken. Ook de jonge Noé Gillerot van de SOV Composers’ Academy zoekt de mosterd bij Beethoven voor zijn nieuwe creatie voor orkest.

 

Programma
Noé Gillerot °2000
SOV Composers’s Academy ~ creatie

Ludwig van Beethoven 1770-1827
Concerto voor piano nr. 5 in Es, Op. 73, ‘Emperor’

Erkki-Sven Tüür  °1959
Phantasma

Ludwig van Beethoven 1770-1827
Symfonie nr. 2 in D, Op. 36