Tussen Saint-Saëns en Apollinaire gapen diepe afgronden, maar hun hilarische dierenportretjes in de orkestsuite ‘Le Carnaval des Animaux’ (1886) en de dichtbundel ‘Le Bestiaire’ (1911) lijken door hetzelfde satirische genie bedacht. Die meesterwerken zijn zelfs zo zielsverwant dat elk kamerensemble ze samen op het menu wil. Maar hoe moet dat als er voor ‘Le Bestiaire’ geen muziek, en van ‘Le Carnaval des Animaux’ geen kamerversie is? In opdracht van het Roeland Hendrikx Ensemble vertaalde Piet Swerts de evidente muzikaliteit in de gedichten van ‘Le Bestiaire’ in échte klank, en hertaalde hij ‘Le Carnaval des Animaux’ voor (bas)klarinet, strijkers en piano.
Ter gelegenheid van het Bestiaire-project maakten Steven Maes en Stefan Grondelaers een televisiedocumentaire die de ontstaansgeschiedenis van het project op de voet volgde, van inspiratie en voorbereiding tot uitvoering en première. Er zijn repetitie- en concertbeelden te zien, er wordt poëzie gedeclameerd, maar er zijn ook interviews met Roeland Hendrikx, Liebrecht Vanbeckevoort, Piet Swerts, Stijn De Paepe, Emilie Lauwers en Franse-muziekkenner Hervé Niquet.
Deze video wordt getoond als intro bij het concert.
Roeland Hendrikx Ensemble
Violen: Nicolas Dupont & Camille Joubert
Altviool: Sander Geerts
Cello: Sevak Avanesyan
Piano: Liebrecht Vanbeckevoort
Klarinet: Roeland Hendrikx
Gedichten bij Le Carnaval des Animaux & Nederlandse vertaling gedichten Apollinaire : Stijn De Paepe
Etsen bij gedichten Apollinaire : Emilie Lauwers