expo EXPO

Paul J.J. Michiels en Els Dillen - Magic Garden

In hours, it’s fully grown - it’s magic!

Het werk van Paul J.J. Michiels is erg veelzijdig: van tekeningen, schilderijen en grafisch werk tot soms kleine, soms monumentale installaties waarin de kindertijd, kwetsbaarheid en verval centraal staan. Michiels speelt op een eigenzinnige manier met al deze kunstvormen om zijn innerlijke wereld van demonen, fantasieën en sensaties vorm te geven. Het is geen escapisme, maar net een bewust opzoeken van de confrontatie met angsten, seksuele verlangens en allerlei ethische grenzen. Objets trouvés, aftandse speeltjes, oude foto’s … Allerlei objecten die ooit een eigen symboolwaarde hadden, worden door de kunstenaar verwerkt in verontrustende installaties. De nieuwe contexten die hij zorgvuldig creëert, zijn gelaagd. Ze navigeren tussen onschuld en perversie, geborgenheid en een impliciete dreiging. De schattige popjes en de aaibare knuffels die de breekbare composities van Paul Michiels bevolken, blijken bij een tweede aanblik toch niet zo vertederend. Ze hebben kaalgeschoren hoofden, missen armen en benen, zijn toegetakeld en verweerd. Hun groezelige gezichtjes en gehavende lichamen, vaak vastgebonden, verminkt of gekneveld, bezorgen de toeschouwer een ongemakkelijk gevoel. Ze doorprikken de illusie van naïeve onschuld om plaats te maken voor een meer grimmige, onherbergzame realiteit. Michiels’ installaties mogen op het eerste gezicht misschien chaotisch lijken, toch zijn ze dit allerminst. Minutieus kiest hij een specifieke plek voor elk object zodat het optimaal kan dialogeren met de andere voorwerpen en de omgeving.

Het grafisch werk van de kunstenaar is een visueel geworden stream of consciousness. Met grote vlotheid en vaste hand gebruikt hij het oppervlak tot aan de rand, waarbij de snelle, agressieve pennentrekken als een soort écriture automatique het papier lijken te vullen. Toch weet Michiels een compositorisch evenwicht te bewaren in de zwierige orgie van lijnen en kleuren, die een bezwerende kracht op de toeschouwer uitoefent.

Els Dillen (1993) gaat vrij direct te werk, jong en onbeschaamd. Omdat het kan. Omdat het mag. Omdat ze geen geduld heeft. Omdat alles sowieso snel gaat. Nochtans zit het allemaal in de simpele dingen. Excuseer cliché. Soit, vergeet de vanzelfsprekendheden niet in vraag te stellen. Taal. Beeld. Mens. Basis. 

  • ZO 22/04/2018 tot ZO 03/06/2018
  • Vernissage za 21 april 2018 om 15 uur

    De tentoonstelling is vrij te bezoeken. Op maandag, dinsdag en vrijdag van 9 tot 17 uur, woensdag van 9 tot 20 uur, donderdag van 13 tot 17 uur, zaterdag van 10 tot 17 uur en zondag van 14 tot 17 uur.
  • Toegang gratis
  • Exporuimte
    Cultuurcentrum Zwaneberg
    Cultuurplein 1
    2220 Heist-op-den-Berg
  • De vloer is bedekt met kunstgras, dat onderdeel is van de installatie. De tentoonstelling is hierdoor moeilijker toegankelijk voor mensen die slecht te been zijn of rolstoelgebruikers.

  •