CIRCUS/SPEKTAKEL

Circus Ronaldo

Fidelis Fortibus

In ‘Fidelis Fortibus’ betreedt het publiek een circustent waar alle artiesten overleden zijn. Misschien was er een epidemie of een groot ongeluk? Enkel de clown is overgebleven en hij weigert te vertrekken. Hij heeft iedereen begraven rond de cirkel van verkleurd zaagsel. De graven zijn herkenbaar: daar ligt de koorddanseres, met haar ballerina’s, versierd met verwelkte rozen. Daar ligt de witte clown met zijn trompet, elke dag opgeblonken aan het kruis. Daar ligt de directeur waarbij hij nog steeds angstig in een grote boog omheen het graf loopt.  Hij is alleen, maar alle andere personages spelen, want hij houdt ze in leven. Als er publiek komt, dan speelt hij trouw en plichtsbewust. De trompet, tuba en bombardon klinken nog steeds alsof er werkelijk iemand op speelt. Het publiek is getuige van zijn verbeelding die een werkelijkheid is. Waard om voor te leven. De toeschouwers zijn ook medeplichtig aan het in stand houden van het illusionaire ‘grote’ spektakel. Het applaus, de lachsalvo’s, de blaasinstrumenten ... Het klinkt nog steeds live, als een werkelijkheid. Weggaan zal hij nooit. Of misschien toch? Maar is dat dan opgeven? Ontrouw zijn?

“Door de tranen heen overwint de lach.” (**** De Morgen)
“Wat spectaculair is, is de intimiteit waarmee hij de grandeur van het circus eert.” (**** Focus Knack)
“Gelaagd, verbeeldend, verstild circus, hét kan.” (**** Theaterkrant)

Coaching: Lotte van den Berg , Steven Luca , Rafael en Jo De Rijck
Muziek: David Van Keer
Techniek: Nanosh Ronaldo
Met de creatieve inbreng van: Andreas Ketels, Erik Van den Broecke
Coproductie: Theater op de Markt - Dommelhof, Festival PERPLX, MiramirO, Théâtre Firmin Gémier/ La Piscine, Pôle national des arts du cirque d’Ile de France
Met de steun van: De Vlaamse Gemeenschap, Provincie Antwerpen
Met dank aan: Werkplaats Diepenheim, Oerolfestival, DOK Gent, CC Bonheiden, Kunsten op straat Zwolle, Pulderbos Zandhoven, Fries Straatfestival Leeuwarden, Jean-Marie Binst