schoolvoorstelling THEATER/MUZIEK

Het Gevolg

Vuil Vel

2e, 3e en 4e jaar SO

"Toen prins Varken haar van dichtbij kon bekijken, zag hij pas echt hoe mooi en begeerlijk zijn jonge bruid was. Hij kwijlde van vreugde. Walmend en vunzig als hij was, sprong hij om haar heen. Hij ging zich te buiten aan allerlei handtastelijkheden. Hij krabbelde met zijn modderige poten en wroette met zijn snotterige neus om zijn jonge bruid duidelijk te maken hoezeer hij haar begeerde." 'Koning Varken' uit 'Beest in Bed'

‘Vuil Vel’ is een ruige theatervoorstelling voor jongeren, gebaseerd op de boeken 'Vuil Vel' en 'Beest in Bed’ van Marita de Sterck. Drie acteurs en één muzikante nemen enkele volkssprookjes onder de loep.

Ze laten zich inspireren door het verhaal van ‘De Schone en het Beest’. Ze snuffelen en graaien in de oeroude versies en gooien Disney’s ‘Belle’ al snel overboord. Weg met braaf! Geen gruwel wordt vermeden en de grenzen van de erotiek worden afgetast. Rauwe rock-’n-roll dus!

Tevens geven ze een inkijk in het maakproces van een voorstelling, en in het bijzonder in de intensiviteit waarin onderlinge verhoudingen ontstaan en zich ontwikkelen. Ruzies kunnen kletteren, meningen worden levensnoodzakelijke wetten. Vriendschappen lijken zeer hecht, maar tegelijkertijd groeit voor elk individu de drang om gezien en gehoord te worden. Kortom: een wereld waarin pubers zich herkennen.

Tekst, spel en muziek: Mieke Laureys, Annelore Stubbe, Martine de Kok en Brent Van Decraen
Muziekcompositie: Martine de Kok
Coach: Stefan Perceval
Vrij naar de boeken ‘Vuil Vel’ en ‘Beest in Bed’ van Marita de Sterck

  • MA 14/01/2019 - 14:00 UITVERKOCHT
  • DI 15/01/2019 - 10:30 UITVERKOCHT
  • DI 15/01/2019 - 14:00 UITVERKOCHT
  • 55 min.
  • Basisprijs € 6
    Theaterworkshop € 75
  • Schouwburg
    Cultuurcentrum Zwaneberg
    Cultuurplein 1
    2220 Heist-op-den-Berg
  • Omkadering: lesmap en theaterworkshop

    Theaterworkshop: Onder begeleiding van Het Gevolg gaan de leerlingen actief aan de slag met de thematiek van de voorstelling. De leerlingen werken op een laagdrempelige en plezierige manier rond de vragen en scènes uit het stuk aan de hand van verschillende theateropdrachten. Vertrekkende vanuit de gedachten en ervaringen van de leerlingen zelf, maken we scènes over anders zijn, grenzen aan geven en vooroordelen. Door de persoonlijke aanpak zorgt de workshop voor een grotere betrokkenheid van de leerlingen bij de voorstelling.
    De workshop gaat door voor de voorstelling op een datum in overleg met de school. Praktische afspraken worden in juni 2018 gemaakt. De leerkracht van de klas begeleidt actief mee.
    Doelgroep: 2e, 3e en 4e jaar, max. 25 leerlingen
    Duur: 2 lesuren
    Locatie: een leeg, ruim lokaal met veel bewegingsruimte op school.

  • Lesmap
  •