MUZIEK

Het Zesde Metaal

Calais

West-Vlaams is niets meer of niets minder dan de moedertaal van frontman en stuwende kracht Wannes Cappelle. Maar wát hij met die taal doet, maakt van Het Zesde Metaal een groep die het verschil maakt. Cappelles teksten blinken uit qua spitsvondige, welgemikte poëzie, en ook live blijkt hij tussen de nummers door een (bijwijlen hilarische) rasverteller. Voeg daarbij een toegankelijke, maar moeilijk vast te pinnen sound, en Het Zesde Metaal oogst op zijn minst verwondering en op zijn best bewondering.

Op ‘Calais’, het vierde album van Het Zesde Metaal, fileert Cappelle de mens, staat hij stil bij dingen waar niemand anders bij stil staat en legt hij de onvermijdelijke tragiek van de wereld en de liefde bloot. Zonder daarbij ooit te pretenderen dat hij antwoorden in pacht heeft. Hoewel ‘Calais’ heel persoonlijk klinkt, is het vooral een pure groepsplaat. Je hoort dat Het Zesde Metaal kilometers op de teller heeft staan. De songs graven dieper dan ooit en de zinderende elektronica is een verrijking voor de verhalen van Cappelle en zijn vaste schrijfpartner Robin Aerts. De twee vormen samen met Tom Pintens, Filip Wauters en Tim Van Oosten een hechte band die een indrukwekkende vierde plaat heeft opgenomen. ‘Calais’ kruipt met verve onder de huid.